Medlemsinloggning

OBS! Registrering endast för medlemmar i BTS.

   

Nästa händelse  

ti feb 14 @16:00-18:00
Styrelsemöte
on feb 22 @19:00-21:00
Årsmöte
   
Dela
FaceBook  Twitter  
Publicerad: 2009-03-27 i Västerås Tidning

I Köping ligger norra Europas kanske finaste bilmuseum. Där finns allt från gamla Bugattis, en av världens mest ovanliga Mercor och bilhandlaren från Västerås gamla Volvo-cab.

Bilmuseet i Köping är som en våt dröm för alla bilintresserade. Här ryms så många klassiker att man nästan får klia sig i ögonen för att tro att det är sant. Bugattis, Delage och andra lyxbilar från bilarnas begynnelse står uppradade sida vid sida. År 2008 firade museet tioårs-jubileum. Men det var långt längre tillbaka fröet till museet såddes. Från början var det nämligen inte tänkt som ett museum, utan det var en privat bilsamling av en ovanligt bilintresserad köpingsbo vid namn Bertil Lindblad.

Krävande renoveringar

Genom sitt teknikhistoriska intresse hade Bertil Lindblad skaffat sig en gedigen erfarenhet av 1920- och 1930-talets högklassiga europeiska bilar, bland annat Lancia, Minerva, Austro-Daimler, Voisin, Bugatti med flera. I och med sin tekniska framsynthet kom Bertil Lindblad att köpa några av de finaste bilar som fanns på den tiden. Under tidigt 1950-tal började Bertil renovera flera intressanta bilar som Bugatti typ 44, Bugatti typ 35B, en Mercedes-Benz SSK 1929 samt en Panhard-Levassor 1912. Renoveringarna var otroligt krävande. Och flera av dem tog många, många år att genomföra.

Såldes för 57 miljoner kronor

Mercedes-Benz 1929 typ SSK flankerad av Per-Olof Johansson och Tommy HallbergDet blev Bertil Lindblads önskan att hans förnämliga samlingar, inklusive fordon, fordonskomponenter, verkstadsutrustning och ett innehållsrikt bibliotek, skulle bevaras i samlad form. 1980 donerades därför samlingen till en stiftelse med uppgift att bevara och sköta dess innehåll samt se till att de förblir tillgängliga för forskning och studier. Hur mycket samlingen är värd är idag nästan omöjligt att gissa. Stiftelsen som sköter om museet pratar aldrig om pengavärden. Men som exempel kan nämnas att en liknande Mercedes som den SSK från 1929 som finns på museet för några år sedan såldes för hiskeliga 57 miljoner kronor. Modellen tillverkades enbart i 33 exemplar, och enbart ett fåtal finns kvar. Ett finns bland annat på Mercedesmuseet i Tyskland. Men till skillnad från Mercan i Köping är den inte i körbart skick. Alla bilar inne på museet är nämligen i körbart skick.

Ny hot rod-avdelning

Sedan ett par år tillbaka har museet fått en ny avdelning. I den visas hot rod-bilar. – Vi har gjort en satsning för att öka våra besökssiffror och dessutom sänka medelåldern på våra gäster. Och det har vi lyckats med tack vare bland annat den här avdelningen, berättar Per-Olof Johansson. Sen var det ju det där med bilhandlarens gamla Volvo. Det är inte vilken Volvo som helst, utan Torbjörn Bomans Volvo P1900. Volvos försök att göra en liten sportcab. Bilen tillverkades endast i 67 exemplar mellan 1956 och 1957. Och ett av dem ägs av alltså Torbjörn Boman.

Jonas Edberg jonas.edberg (at) vasterastidning.se 
   

Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet - Box 2053, 731 02 Köping  - Tfn/fax 0221 - 206 00

© 2008-2015 Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet. Alla rättigheter reserverade.